Stel je bent aan het verbouwen of je bent net een bedrijf begonnen, of je moet voor welke reden dan ook veel afval kwijt kunnen. Je ziet een advertentie; ‘container huren Amsterdam’, en besluit dat dat misschien wel een goed idee is. Zo worden we iedere dag getriggerd om dingen te kopen, huren, of simpelweg aan te schaffen. Omdat advertenties ons daartoe hebben gezet. Heel raar is het niet, als we iets kopen vanwege een advertentie, dan zit dat meestal al in onze gedachten. We hebben alleen dat kleine duwtje gekregen.
Container huren Amsterdam

Alles wordt slim geplaatst

Als je een winkel binnenkomt, dan is alles heus niet willekeurig op een plek neergezet zodat jij binnenkomt en maar even wat rondkijkt om te kopen. Alles is precies geordend op een manier zodat jij zo veel mogelijk spullen koopt. En de spullen die zij graag willen dat jij koopt. De populaire merken worden meestal op ooghoogte gezet, zodat je deze sneller koopt dan bijvoorbeeld die helemaal onderop. Op deze manier maken ze winst. En je hebt het niet eens door als je door de winkel loopt. Dit geldt ook voor advertenties. Deze worden allemaal op slimme manieren geplaatst, zodat jij meer aangezet wordt om zoiets te gaan kopen of misschien wel huren.

Op het internet is het nog specifieker

In het dagelijks leven en op tv zien we allemaal nog dezelfde reclames. Dan is het misschien wel gericht op een bepaalde doelgroep, maar het is niet een aparte advertentie voor iedereen. Op het internet is dat anders. Daar krijg jij de advertenties te zien waarvan ze denken dat jij het meest kans hebt om iets te kopen. Omdat ze het baseren op de websites die jij bezocht hebt, en de spullen die jij misschien al eerder online besteld hebt. Alles is gericht, en alles is dus ook heel specifiek voor de gebruiker van dat apparaat.

Soms is het wel handig

Hoewel we meestal niets willen weten van reclames, en we ze zo snel mogelijk weg klikken als we hier de kans voor krijgen, is het soms wel makkelijk. Als je in je achterhoofd bijvoorbeeld weet dat je nog iets moet doen, maar je weet niet meer precies wat, en dan herinnert een reclame je daaraan. Of als je bijvoorbeeld naar iets specifieks zoekt en het nergens kan vinden totdat een reclame jou de weg laat zien. We vinden het niet altijd even fijn, maar soms helpt reclame ons wel op weg, hoe irritant de pop-ups ook zijn.